fredag 7 januari 2011

Aprikoskakor

Jag hade så ont i huvudet att jag gick och la mej efter frukost. Det kändes deppigt ända tills posten kom. Fick ett jättefint paket, med bokmärken utanpå och fina teckningar. Jag tänkte naturligtvis inte på att fotografera det :( men jag är ändå så dålig på att ta bilder, så det skulle nog inte ha blivit något.
I  paketet fanns en jättefin ask full med hembakta kakor. Det är min goa kompis som ville pigga upp mej. I brevet finns en jättefin sida där hon skrivit upp receptet åt mej.
Jag tänkte att kanske några av er vill baka kakorna.  Jag har frågat kompisen, och det är okej att jag lägger ut receptet här.

Aprikoskakor 30-40 st.

200 g torkade aprikoser, hackade
1 ½ dl vatten
koka samman till en mjuk massa - tar ca 8 min.

Rör
200 g smör
1 dl vitt socker
1 dl farinsocker

Tillsätt
1 ägg

Blanda
4 dl mjöl (knappt)
2 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker

Rör ned de torra ingredienserna i smörblandningen, blanda sedan ned aprikosmassan. Klicka ut teskedsvis på plåten och grädda i 12-15 min. i 190 graders ugnsvärme.

3 kommentarer:

Kicki sa...

Gud så goda dom verkar. Måste testa.
Gulligt att skicka kakorna.
kramen

Äventyret framtiden sa...

Tack för din generositet att dela med dig av det goda. Jag skall testa, har så mycket aprikoser...

PIA sa...

Kicki. Gör det dom är jättesmarriga. Ja hon är jättegullig kompisen, jag blev SÅ glad!

Pettas. Du ska egentligen tacka kompisen, men hon läser nog det här och tar åt sig :)